Cara cegah Diebetes dikalangan kanak-kanak


MENGAPA ADA DIEBETES DI KALANGAN KANAK-KANAK?


Pertama kita sebagai ibu bapa kena faham bahawa terdapat 2 jenis diabetes.

DIABETES JENIS 1

dimana jenis 1 ini adalah disebabkan kegagalan organ pakreaas menghasilkan insulin tidak mampu mengawal paras gula dalam darah.Perkara ini juga disebabkan sistem badan yang menyerang kembali fungsi badan .Pesakit jenis ini akan bergantung dengan suntikan insulin.

DIABETES JENIS 2

Berlainan dengan jenis 2 dimana badan masih mampu menghasilkan insulin tetapi tisu badan menjadi kurang sensitif terhadap hormon insulin yang dihasilkan dan menyebabkan paras gula dalam darah menjadi lebih tinggi dari biasa.Pesakit jenis ini dapat dirawat dengan ubat atau insulin.

Teringat saya semasa pernah bertapa di institut Paediatrik Hospital Kuala Lumpur beberapa tahun yang lalu,ada seorang kanak-kanak 9 tahun yang kerap dimasukkan ke PICU kerana masalah diabetes jenis 2.Diceritakan kanak-kanak telah dibiasakan dengan makanan manis dan junkfood .sampaikan di ICU pun ibunya seludup air gas sebagai pelepas gian.

Rasanya sebagai ibu bapabapa biarlah sayang itu bertempat .Biar boleh hidup bersama selama umur yg ada dengan sihat sejahtera .

Lagi kisah diabetes dikalangan kanak-kanak
Klik bawah

kanak-kanak 1 tahun disahkan diabetes jenis 1

Menurut pandangan saya, sedari awal lagi jika kita merancang utk berkahwin berkeluarga, kesihatan awal amat wajib dititikberatkan .Saya lihat ramai ibu2 sanggup mempertaruhkan nyawa utk hamil tapi tidak bersedia mental fizikal contoh diabetes sebelum hamil ditambah pula darah tinggi dan sebagainya sedangkan perkara tersebut boleh di elakkan dgn menjaga kesihatan. Kesannya bukan setakat genetik tetapi mempengaruhi bakal janin.

Dan sekiranya tiada masalah sepanjang kehamilan, tetapi anak pula diberi jajan dan dibiasakan dengan pemakanan tidak sihat tanpa kawalan juga faktor penyumbang diabetes jenis 2.Sayang anak bukan begitu ya sbb yang bertapa dihospital nanti bukan suami tapi ibu2.Tak dinafikan faktor org luar seperti pengasuh atau datuk nenek yg manjakan cucu tanpa pengetahuan ibu bapabapa beri jajan segala.

Seimbangkan dan bersama-sama dlm mendidik keluarga .


Bukan sikit komplikais diabetes ni. Kos hospital pun bukannya nurah.

Jadi utk anak-anak sediakan nutrisi yg terbaik sebagai langkah awal mencegah anak dari kekurangan nutrisi yg menyebabkan obesiti atau kurang berat badan .

Antarannya ialah

MEALSHAKE -minuman protein sumber serat terbaik dlm penghadaman

VITALEA CHILDREN - multivitamin kanak-kanak

OMEGA GUARD - minyak ikan bertaraf farmaseutikal


KLIK SET ANAKKU SIHAT CERIA UNTUK PEMBELIAN TERUS DI TALIAN


HUBUNGI 0106300503 UTK MENDAPATKAN DISKAUN 20% DAN NASIHAT PERCUMA.

HAWA PENGEDAR SHAKLEE SERI MANJUNG DAN SELURUH MALAYSIA .

0 comments: