10 cara penjagaan PENTING pesakit Asma yang perlu anda tahu.

Penyakit Asma atau lelah merupakan penyakit immunologi yang menyebabkan kesukaran bernafas. Ini adalah kerana ketika pesakit diserang asma, keradangan dan spasma pada selaput dinding laluan udara menyebabkan bronkiol di dalam paru-paru menjadi sempit. Pesakit asma mungkin mengalami pernafasan bersiul (wheezing), sesak nafas, dan sukar untuk bersenam. Ketika otot mengejang, saluran udara mengecil dan menghalang pernafasan. Apabila ini terjadi,paru-paru akan berkurangan udara. Akibatnya, pesakit boleh pengsan.



. Asma di kalangan kanak-kanak
Menurut kajian, jumlah kanak-kanak diserang penyakit asma adalah 10 hingga 20 peratus. Selalunya, penyakit ini tidak boleh diubati. Tapi, biasanya kanak-kanak akan sembuh apabila usia meningkat. Bagi kanak-kanak yang menghidapi asma sederhana, serangan ini akan hilang apabila mencapai usia lingkungan 12 hingga 13 tahun. Manakala, 50 hingga 60 peratus akan sembuh apabila mencapai usia 20 hingga 25 tahun. Sementara, 20 peratus lagi akan mendapat asma berterusan dan hanya sebilangan kecil saja yang akan sembuh.

 serangan asma menunjukkan peningkatan seluruh dunia; asma lebih biasa di negara kaya, dan lebih tinggi dikalangan mereka yang berpendapatan tinggi di dalam sesebuah negara. Satu teori adalah ia merupakan penyakit kebersihan. Secara semulajadi, kanak-kanak terdedah kepada bakteria sebaik sahaja dilahirkan, "menghidupkan" sel limfosit Th1 sistem imunisasi yang mengendalikan serangan jangkitan bakteria. Jika perangsang tidak mencukupi (sebagaimana, kemungkinannya dalam persekitaran bersih moden) kemudian asma dan penyakit alahan lain terbentuk. "Hipotesis Kebersihan - Hygiene Hypothesis" mungkin menjelaskan mengenai peningkatan asma dikalangan penduduk kaya. Teori lain yang berkait dengan di atas mengenai sistem imunisasi badan yang mempertahankan diri daripada sesetengah parasit, seperti cacing pita. Limfosit Th2 dan sel eosinophil yang membantu kita dari cacing merupakan sel yang sama bertanggung jawab bagi tindakbalas alahan. Di negara barat parasit sebegini jarang dijumpai tetapi tindak balas pertahanan badan kekal dan dimulakan dalam badan sesetengan orang oleh sesetengah alahan. Teori ketiga menyalahkan peningkatan asma ke atas pencemaran udara. Sungguhpun diketahui secara meluas bahawa pendedahan tinggi pada sesetengah bahan kimia industri mampu menyebabkan serangan asma teruk, ia tidak terbukti bahawa proses yang sama bertanggung jawab bagi pembentukan asma.

 Di Eropah Barat, kebanyakan pencemaran udara menurun dengan jelas dalam tempoh empat puluh tahun sedangkan kes asma meningkat.

 Pencetus biasa serangan asma
1) alahan dihidu seperti kutu habuk (house dust mite),
2) debunga, spora kulapuk (mould spores),
3) epithelials binatang peliharaan
4) udara sejuk
5)serangan jangkitan sistem pernafasan
6) tekanan emosi aspirin dan ubat seumpamanya
7)dikaitkan dengan keturunan.

  Gejala utama (cardinal symptom)
 1) pernafasan bersiul atau berbunyi (wheeze), menunjukkan saluran udara tersekat.
2) Batuk, kadang kala dengan kehadiran lendir jernih (clear sputum).

Sumber:wikipedia

Rawatan yg kebiasaannya diberi adalah steroid..

Inhaler atau nebulizer...keduanya berfungsi sebagai pelega dan mencegah asma menjadi lebih teruk.

Saya mempunyai pengalaman yg tersendiri selama 8 bulan berada di Hospital Kuala Lumpur dan telah melihat berbagai jenis penyakit kronik yg melibatkan pernafasan.


hai..ini arwah anakanda saya Muadz..

Walaupun begitu,arwah Muadz bukanlah penghidap Asma..namun oleh kerana kelahirannya menghadapi komplikasi dan akhirnya melarat2 sehingga beliau terkena beberapa episod 'pneumonia' .Tiga daripadanya berada di ICU...(kisah Muadz akan saya ceritakan lagi pada entri yg akan datang insya Allah)

Jenis2 inhaler pesakit Asma


Muadz punya inhaler ada 3 jenis

Salbutamol (biru)
Flixotide   (oren)
Seretide    (ungu)

Dan saya sangat memahami keadaan pesakit yg diserang Asma..sehingga hari ini saya sangat sensitif jika melihat ada ibu2 yg membawa bayi mereka terdedah dengan kawasan orang ramai yg biasanya wujudnya asap rokok...debu2...dan lain2...dan nasihat saya tulus ikhlas..masa berpantang tak perlulah ke hulu ke hilir menayang mengelek anugerah terindah itu...

Apapun Asma boleh di kurangkan dengan mengamalkan langkah2 keselamatan berikut
(boleh juga di aplikasikan utk pesakit pneumonia):

1-Hygiene first--kebersihan diri amatlah penting..sentiasa mambasuh tangan,steril peralatan menyusu anak anda dan semua barang mainan.


2- Jauhi perokok-sekiranya suami anda perokok nasihatkan supaya sebelum memegang bayi anda bersihkan tubuh badan anda dari bau rokok...atau nasihat paling DASYAT...TOLONG BERHENTI MEROKOK!!

3-Rumah anda tidak perlukan karpet2 mahal...sebab ia mengundang habuk yg tidak dilihat mata kasar.

4-Tangguh dulu hasrat anda sebagai pencinta haiwan..jangan bela kucing atau haiwan berbulu dan membiarkan mereka keluar masuk rumah sesuka hati..(dah la kucing tak pakai kasut)

5-Rajinkan diri cuci rumah lap habuk2 dengan bahan pencuci yg bebas toksid...gunakan BASIC H SHAKLEE.

6-Ubat nyamuk??NO NO..dont try...sila gunakan yg pakai macam kad kecik tu..ape ke namanya..tapi bukan liquid ok..

7-Jangan biarkan anak anda bergaul dgn mereka yg sedang infection.

8-Sekiranya mampu boleh pakai AIR PURYFIER..kalau ada aircond cucilah bila kotor.

9-Tingkatkan sistem imun anak anda melalui sokongan pemakanan yg seimbang.

10- Terus ke hospital berdekatan sekiranya terdapat tanda2 kritikal contoh pernafasan terlalu laju,tarik nafas pendek hembus panjang, muka biru dan bunyi pernafasan yg ganjil.


JOM LIHAT VIDEO INI!






Rawatan Asma Kronik? Inhaler Bukan Kawan Baik Dia Lagi from iReach HD on Vimeo.


-Untuk bayi bawah 1 tahun semestinya disusukan dgn susu ibu sebagai pelindung terbaik sistem imuniti anak anda.

-Untuk bayi 1 tahun ke atas dan kanak-kanak saya syorkan Omega Guard dan Mealshake sebagai makanan tambahan mereka.

MENGAPA OMEGA GUARD SHAKLEE?





#Minyak ikan terbaik DUNIA menggunakan kaedah paling selamat ultra tulen yg menapis kandungan logam yang merbahaya untuk kesihatan.

# 7 jenis asid lemak penting Omega 3 termasuk EPA, DHA ALA dan banyak lagi.

#Meningkatkan sistem imun dan menyihatkan paru-paru-mengawal sistem imun seperti memperbaiki alahan kulit,psoriasis,demam hay,bronkitis, penyakit lelah,hepatitis,SLE (LUPUS ERYTHEMATOSUS) dan penyakit buah pinggang.

MENGAPA MEALSHAKE?

#Nutrisi lengkap-menyediakan hidangan lengkap 24 jenis vitamin,mineral dan zat perlu.

#Membekal nutrisi kepada sel tubuh-kaya protin (tidak mengandungi laktosa)

#Membantu tumbesaran-mengandungi asid folik,biotin, kaya kalsium dan magnesium yang diperlukan untuk membina tulang dan sel untuk membesar.



Antara testimoni:

Nak saya ambik Mealshakes! Alhamdulillah! klu sblm ni blh dikatakan tiap2 mgu ambik nebulizer, dan Doktor dah mintak beli aerochamber utk athma yg makin teruk... tp lepas ambik Mealshakes, athma dh tak ada...klu selsema pun x jadi athma..Alhamdulillah, sgt puas ht.. Kena disiplin ambik Mealshakes setiap hari..In Shaa Allah! 

 Yes try MS n omega..baik utk athma..vita c chewable skali..anak sy athma gak.keluar masuk wad 2x. Anak sy doc ckp kahak dia sgt pekat, degil. Smpaila sy jmpe doc kt wgsa maju.klinik biasa je, bkn pkr..tp sgt puas hati.

Sihat itu anugerah..namun perlu diusahakan..

Disclaimer:
Segala testimoni / penulisan tentang produk yang dikongsi dilaman ini bukan bertujuan untuk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuh apa jua penyakit. Testimoni dan hasil dari setiap consumer mungkin berbeza. Namun ini tidak bermakna vitamin ini boleh mengubat atau menyembuh penyakit. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan yang serius digalakkan mendapat nasihat dari pakar kesihatan.


Saya sayang anda...sila sayang orang yg anda sayang..

hubungi saya untuk info lanjut
hawa 922942
whatsapp 0106300503

#urintelligentsid





0 comments: