Cara mengawal tekanan darah tinggi

Assalamualaikum

Korang tau tak tekanan darah tinggi ialah ' silent killer' di Malaysia.

1/3 dewasa mempunyai darah tinggi.Kawan-kawan sekerja saya pun masing2 ade ubat darah tinggi.Tiap minggu cek darah cek kesihatan ambil stok ubat.

Tapi sampai bila nak bergantung dengan ubat kalau kita tidak ada usaha nk kawal dari rumah.



Tips kawal tekanan darah tinggi.


  • KURANGKAN GARAM/MSG
Kandungan natrium yang berlebihan akan membuatkan jantung berkerja dengan lebih keras.Lama-lam dinding arteri akan rosak dan menyebabkan saluran jadi sempit dan rosak seterusnya menyebabkan strok.Bahaya kan!?

  • MAKAN BUNGA RAYA
Mempunyai sifat diuiretik yang mampu menarik kandungan natrium dari badan.Cuma masalahnya nak kena cari pula bunga raya di mana.Jarang-jarang dah ku lihat..hihuu

  • DIET SIHAT
Labihkan pengambilan sayuran dan buahan.Kurangkan makan daging merah.

  • KURANGKAN BERAT BADAN
Jika anda mempunyai masalah berat badan rasanya menurunkan berat badan adalah ubat paling mujarab untuk menurunkan tekanan darah.

  • AMALKAN OMEGA-3 MINYAK IKAN
Kepentingan omega-3 dalam meningkatkan kolestrol baik HDL dalam badan membantu mengurangkan tekanan darah tinggi.Saya lebih suka OMEGA GUARD dari Shaklee kerana kandungannya telah ditapis 3x dan kandungan minyak ikan tulen lebih 90%.

  • SENAMAN
Ini adalah cadangan yang paling sukar dilakukan kerana bukan menjadi kebiasaan.Jadi mulakan langkah pencegahan tekanan darah tinggi dengan melakukan rutin senaman.Sebenarnya ia membantu menurunkan stress.Bila stress turun tekanan darah menjadi stabil.

  • SIRAP ANTIOKSIDA VIVIX
Suplemen antioksida yang sangat penting untuk mengawal tekanan darah dan memelihara sel menjadi cepat rosak akibat tekanan.




0 comments: