4 Tips mudah latih anak berpuasa dengan gembira

Assalamualaikum...
Haa.. Bulan puasa nak dekat dah ni.
Mesti meriahkan nak sambut puasa tambah lagi jika ada anak2 yang sedang membesar.
Lepas tu sibuk jugak nak bangun sahur, puasa dan berbuka sekali.



Teringat pengalaman mc masa kanak2 dulu.Semasa darjah satu.Semangat bangun makan sahur.Lepas sahur, abah ajar niat puasa. Maka berpuasalah yang yok sebab kita pun budak lagi. Pergi sekolah tengok ramai kawan2 lain pergi kantin.. Haaa.. Apa lagi kaki ni melencong sekali.Hihi...

Balik rumah pulak slow slow buka peti ais,rasa2 makanan yg ada dlm peti tu. Konon takde org tengok kan. Siap pakej minum air paip lagi kauuu... Haaa..

Petang pulak pura2 cakap masih puasa dekat abah so dptla ikut pergi bazar.. Haa.. Itulah serba sedikit kenangan puasa mc.

Bagi mc latihan puasa ni jangan dipaksa2 terutamanya kanak2.

Ada beberapa tips yg mc cadangkan jika mahu anak berjaya melakukan ibadah puasa dengan gembira.

1.Berikan beberapa sebab kenapa anak wajib berlatih berpuasa. Kaitkan dengan agama, kesihatan dan spiritual.

2.Berikan galakan dan ucapan tahniah sekiranya berjaya berpuasa penuh 1 hari.

3.Sediakan ganjaran yang setimpal atau hadiah sekiranya anak berjaya berpuasa penuh atau beberapa hari yang telah dia berjaya lakukan.

4.Sediakan juadah sahur dan berbuka kegemaran anak.

Tapi sebenarnya ada 1 perkara lagi yang mc mahu ingatkan kepada ibu bapa diluar sana.Disamping melatih anak berpuasa jangan lupa latih juga anak solat ya!

Waah.. Tak sabarnya nak puasa dengan anak2.Anas anak mc ni baru setahun. Kalau dah boleh puasa lama dah mc bekalkan nutrisi seperti MEALSHAKE, PERFORMENCE DRINK dan VITALEA FOR CHILDREN..

Mealshake ni kalau dibuat sahur mesti budak2 suka ni. Disamping bekalkan asid amino penting dan zat2 yang lain pasti anak kita tak letih menjalankan ibadah puasa.


Vitalea pula tablet kunyah yang sangat sedap berperisa anggur. Menyediakan mineral2 penting yang tidak dapat sepenuhnya semasa pengambilan makanan biasa.

Performence drink pula memang berfungsi untuk menghalang air hilang dari badan dengan cepat.
Yelah.. Kalau anak jenis yang suka berlari sana sini mesti berpeluh kan dan cepat letih sbb sudah kehilangan bendalir dari badan.


Jadi kepada ibu bapa diluar sana yang ingin membekalkan tenaga berpanjangan untuk anak2 berpuasa dengan gembira boleh lah dapatkan SET KANAK2 BERPUASA GEMBIRA di sini.

Ataupun ibu ibu dan ayah ayah boleh wasap mc di talian 0106300503@fb/manjalarasetiya untuk dapatkan konsultasi percuma dengan pembelian set puasa anak diatas.

Semoga ibadah puasa kita tahun ini diangkat oleh Allah dan diterima sebagai penimbang kita utk melangkah ke syurga Abadi.. Aminn...



0 comments: