Cara mengatasi senggugut teruk

Assalamualaikum wbt

Kalau cerita bab senggugut ni famous dikalangan wanita remaja.Habis tu yang berkahwin takde sengugut ke?Nanti dulu...nanti saya cerita kenapa wanita dah berkahwin kurang risiko senggugut teruk melainkan beberapa kondisi kesihatan.

Senggugut ni memang antara penyakit yang membantutkan aktiviti ..betul kan?
Macam saya dulu masa di kolej,tiba je masa datang bulan kebetulan pulak kena masa kelas pensyarah dah masuk.Ahh...sudah tak kan nak balik asrama.Sudahnya minta kawan2 cover kerusi rapat2..saya bergolek ngerekot tahan sakit kat bawah tu...pergh...tapi paling lega sekali bila darah dah keluar mcm air suam tu...ahhh...lega sangat...sakit tu masa mula2 je..

Lumrah senggugut masalah sejagat org perempuan.Orang laki bukan faham pun.hihi..




ok..jom tengok jenis2 senggugut;

1- Sengugut primer
Ni perkara biasa bila berlakunya pengecutan rahim secara luar biasa.Segugut primer ni biasanya berlaku ke atas remaja wanita yang belum berkahwin.Salah satu faktor ialah saluran rahim masih sempit.Jadi masa darah tgh proses nak keluar tu dia payah la sikit.Bila dah sakit tu,kita pulak stress kan..jadi makin menjadi-jadilah sakitnye tu.

2- Sengggugut sekunder
Ini adalah sejenis penyakit dari uterus,saluran fallopio atau ovari.Ini disebabkan sel endomatrium luar rahim dan berlaku pendarahan.Semasa proses penguncupan rahim tu yang sakit sangat sebab nak keluarkan darah haidh.

Penguncupan rahim ini adalah disebabkan sejenis hormon yang dikenali sebagai protaglandin.Ianya sejenis hormon yang sangat diperlukan oleh tubuh badan.Kalau takde hormon ni maka darah haigh menjadi tidak teratur atau tiada langsung.

Kenapa wanita lepas melahirkan kurang risiko senggugut?

- Kerana proses kelahiran akan membuatkan saluran rahim tidak lagi sempit dan darah haidh berjalan dengan lancar,

Apa simtom senggugut?
- payudara terasa tegang atau nyeri
- pening kepala
- rasa nak pitam
-perut kembung
-tekanan emosi asyik nak marah

Tips bagi mengurangkan sakit sengugut:
- berfikiran positif
bagi yang Islam adalah digalakkan utk berzikir dan beramal dengan apa2 bacaaan lazim.
- Kurangkan garam dalam pemakanan atau makanan awet
- pad pemanas
- minum air suam
- urut

Korang tahu tak?

masa proses senggugut dan darah keluar kita telah gunakan tenaga yang banyak tanpa kita sedar antaranya Kalsium dan Magnesium.

sebab tu org perempuan ni cpt bongkok tiga dan sakit urat sana sini.

kat sini saya nak share apa yg saya buat kalau saya senggugut.

saya mesti rehat secukupnya..tidur
bersenam supaya fikiran lebih lapang
makan makanan berkhasiat

dan semestinya saya mengamalkan suplemen utk menampung keperluan yang digunakan semasa proses datang bulan.

antaranya ialah ;

VIVIX
OSTEMATIRX
OMEGA
GLA COMPLEX

Semua ni membantu memperbaharui sel dalam badan dan badan lebih rileks bila menghadapi tekanan.

VIVIX tu sebagai pencegahan sakit kronik seperti kanser rahim dan lain2.

tambah-tambah la si OSTEMATRIX tu...mmg bangun tidur rasa segar hilang sakit pinggang tu.

lagi satu GLA COMPLEX....inilah puncanya senggugut saya tidak pernah datang kembali sehingga kini secara kronik.

hehe....

nak dengar lagi...

boleh tonton chanel saya dibawah


Cara mengatasi sengugut




HAWA
PENGEDAR SHAKLEE SERI MANJUNG
0106300503














0 comments: