Cerita 2 kali ceaser... Lain2 cerita.. Mendebarkan!

Assalamualaikum wbt

Rasa nak share pengalaman ketika kali pertama saya bakal menjadi ibu.Iaitu pada tahun 2014.Excited tak tau nak cite lah. Dahla scan dapat tahu baby boy. Wahh... Terkabul sudah doaku yg inginkan hero dalam keluarga. Tiap hari skodeng google baca artikel pasal ibu bersalin, macam mana rasanya.. Tengok video bersalin normal.. Macam Best... Tengok yg ceaser pulak... Mak aiii... Seriau!

Cari petua.. Cari set berpantang.. Cari barang baby... Semuanya heaven..

Bila kandungan sudah pun 8 bulan.. Baby masih melintang dan doktor kata perlu dibuat pembedahan.. Ya Allah.. Redha je la.. Asal saya dan baby selamat.Tarikh pun ditetapkan.

Dipendekkan cerita ,pada hari masuk wad tu.. Graf baby tak cantik.. Fetal distress!!

Perlu emergency ceaser!!

Aduh.. Masa tu saya sorang2 di wad.. Kebetulan suami baru pulang ke rumah utk solat.. Tak tahu apa2..doktor seluk cek kot laluan dah buka.. doktor suruh sign saya sign je.Nurse suruh tanggal pakaian dan terus buat iv dan masukkan tiub kencing masa tu jugak.

Cuak!

Terpinga2...

Eh.. Hanya sempat wasap 'Abg.. Awe dah masuk OT'

Tapi sempat jumpa masa tgh tunggu turn ..dok kat tepi laluan koridor tu je ha... Dalam hati ni dah menangis.. Risau... Risau kat baby.

Sedang dioperasi...

Dr. Kamal!   Dr. Kamal!!

Masuk jap.. Baby tak boleh keluar ni..
Suasana agak kelam kabut bunyinya.

Aduh.. Saya yg mendengar ni.. Berdoa banyak2..minta selamat..

Tepat jam 2.30 ptg 27/3/2014 Lahirlah anak sulung saya yg diberi nama Ahmad Adam Muadz bin Ahmad Hasni.

Selesailah episode ceaser yg tak pernah dibayangkan difikiran suasana dan rasanya.

Cumanya masa berpantang tu memang saya makan vitamin c high dose.. Energizing Soy Protein hari2 amek.. ostematrix memang wajib ambil supaya badan tak sakit.. Susu melimpah Alhamdulillah.. Lama juga saya di wad lebih kurang 6-7 hari.. Paling last keluar.. Luka pun kering dengan baik.. Tidak ada jangkitan kuman..

Rupanya.. Baru saya tahu.. Masa operasi yg bermasalah utk keluarkan baby tu.. Doktor pakar tu telah gunting bahagian atas rahim sepanjang 5cm dan dipanggil T- incision cuma...

berita seterusnya ialah... Saya tidak boleh dan tidak berpeluang lagi utk bersalin secara normal jika diberikan rezeki lagi. Risiko rahim pecah amat tinggi utk pembedahan rahim jenis ini. Boleh rujuk gambar :ihsan google



Masa terima berita ni tak tahu nak sedih ke nak gelak ke.. Mmg takde perasaan... Hanya biar masa yg berlalu. Mata dok tengok siling.. Syukur tak meroyan..

Itu cerita 2014...

Hampir 2 tahun berlalu Alhamdulillah saya mengandung lagi dan bersalin ceaser kali ke dua.

Pada tarikh 23/3/2016..lahirkan abang ngah Anas Syauqi bin Ahmad Hasni.

Masa ni memang dah bersedia mental, fizikal... Tenang sekali.. Biarpun sorang2..ambil peluang malam sebelum operasi.. Solat hajat banyak2..doa sungguh semoga dimudahkan...

Kali ni memang saya prepaire awal2 VIVIX... VITAMIN C, ESP, B-COMPLEX, OSTEMATRIX LECITHIN.. lecithin ni sebab saya tahu mesti saya akan bengkak susu.. Jadi utk melancarkan susu saya high dose kan lecithin ni walaupun pada hari pertama tu memang dah bengkak susu. Menangis juga laa..

Salah sendiri juga ni tak urut susu siap2..Alhamdulillah tak lama.. Esok tu kembali lancar dan takde dah episode bengkak...

Ostematrix mmg makan 6 biji.. Fuh.. Lain mcm juga caeser kali ke 2 ni.. Bidan pun saya cari yg pandai urut ceaser.. Wahh.. Siap boleh meniarap lagi...bertungku.. Cuma dia tak usik bahagian jahit tu.. Ibu2 mengandung memang teringin sangat nak meniarap kan.. Nikmat betul..

Begitulah sedikit sebanyak pengalaman ceaser saya sebanyak dua kali... Insya Allah jika ada rezeki lagi saya tak kan teragak2 utk menggunakan set berpantang shaklee termasuklah vivix! Sebab saya lebih bertenaga dan tidak letih.

Utk pertanyaan boleh hubungi 0106300503


1 comments:

AinulMalik said...

Macam macam rupanya cerita ceaser ni